Hej Alle Sønderris Sportsklub.

Mit navn er Thomas Jespersen og jeg vil være jeres nye løbetræner i Sønderris Sportsklub.

I første omgang bliver det et nyt begynder løbehold, så her vil du have chancen for gå fra at løbe 0 km til at kunne løbe 5 KM på 30 minutter, løbeholdet vil foregå over 12 uger og vi vil til sidst slutte af med at gennemføre et 5 km løb sammen.

Håber at se en masse til et super hyggeligt og kanon forløb med masser af energi.

Venligst Hilsen

Thomas Jespersen.

Den dag du beslutter dig for at snøre løbeskoene og for alvor gå i gang med at løbe, har du sejret på flere måder. Du vil blive gladere, stærkere, sundere og friskere.

Musklerne bliver stærke Hver træningspas er med til at gøre dine muskler, knogler, ledbånd og sener i benene stærkere. Knoglerne bliver kraftigere for at klare stødene, når du rammer underlaget. Sener og knoglehinder forstærkes for ikke at rive sig løs. Ledbåndene og musklerne bliver stærkere for at klare strabadserne.

Humøret stiger Løb nogle gange om ugen, og du vil formentlig opleve, at du får mere overskud og bliver mere positiv, gladere for dig selv og dit liv. Andre vil også bemærke, at du er mere omgængelig end ellers. Undersøgelser viser nemlig, at løbere er mere tålmodige, afbalancerede, optimistiske og gladere for sig selv end ikke-løbere.

Du sover bedre Du sover ganske enkelt bedre efter en dag, hvor du har været ude at bruge din krop, klaret hjernen og få masser af frisk luft. Nu er kroppen også træt og ikke kun hovedet efter en lang arbejdsdag.

Styrk dit immunforsvar  Er du træt af de evige bakterie- og virusangreb? Så kan løb være løsningen. Undersøgelser viser nemlig, at en halv times løb ca. hver anden dag er med til at styrke dit immunforsvar, så du bliver bedre til at modstå alt fra forårsforkølelser til hjerte-kar-sygdomme. Men du skal ikke overdrive løberiet. Hardcore-motion kan virke lige modsat, fordi din krop ikke får tid til at komme sig over strabadserne.

Du stresser af En løbetur er ren afstresning. Der frigives endorfiner, kroppens eget lykkehormon, der resulterer i øget psykisk velvære. Endorfiner er både stress- og smertedæmpende og forstærker kroppens immunforsvar.
Du kan også bruge løbeturen som værdifuld egen-tid, helt fri for forstyrrelser, ingen naboer, børn, kærester eller kolleger. Intet tv. Ingen kimende telefoner. Du kan koble helt af.

Nyt luft til lungerne Dine lunger er ikke, hvad de har været. I hvert tilfælde ikke, hvis du har rundet de 25 år. Fra den alder bliver lungernes evne til at optage ilt nemlig støt og roligt dårligere. Den udvikling kan du ikke stoppe helt. Men du kan styrke dine lunger mærkbart ved at lufte dem igennem på en løbetur.

Du får energi Energi avler energi. En løbetur styrker kroppen, klarer hjernen, giver dig overskud og gør dig frisk samt forøger din koncentrationsevne - alt sammen noget, der giver energi.

Du forbrænder fedt Løb er en af de absolut mest effektive motionsformer, hvis du drømmer om at smide et par kilo eller fem. Hvis du varierer din træning, så du nogle dage løber kort og hurtigt (fx intervaltræning) og andre dage løber længere og i et mere adstadigt tempo, vil din kalorieforbrænding være i top. Løb er i sig selv en kaloriesluger. Og variationen sikrer, at kroppen ikke når at tilpasse sig, men hele tiden brænder flest mulige kalorier af.

Styrker dit hjerte Hver tredje af os risikerer at dø af en hjertesygdom. Men hvis vi bare bevæger os en lille smule mere, falder risikoen markant. Når du løber, bliver dit hjerte stærkere, fordi du her tvinger det til at pumpe ekstra blod rundt i kroppen. Og så falder dit blodtryk også.

Giver bedre balance Når du løber, er der livlig gang i kommunikationen mellem dine muskler og hjerne. Det er med til at udvikle nervebanerne mellem hjernen og musklerne, så du får en bedre finmotorik og balance.